Leggyakrabban előforduló számítógépes hibák

Borzasztóan lelassult a korábban gyors számítógép, notebook? Egyszerűen csak újraindul? Szomorú arcocska bámul vissza a képről?Elment a net? Be sem lehet kapcsolni? Ugrál a monitor képe, esetleg bekapcsolás után csak sípol, képet sem ad? A legváratlanabb pillanatokban lefagy?

Ilyen és hasonló hibák jelentkezhetnek bármikor. A hibák egy részét otthon is orvosolhatjuk, adunk tippeket a megelőzésükre is, de ha komolyabbnak a tűnik probléma, akkor legjobb megoldás, ha szakemberhez fordulunk.

Rengeteg szerviz tapasztalatot gyűjtöttünk az évek során, ezeket csokorba szedtük a és most megosztjuk a leggyakrabban elforduló szoftveres és hardveres meghibásodásokat.

Csak akkor lásson neki az otthoni PC javításnak, ha biztos magában!

Első helyen szerepel a hibák listán, a tápellátással összefüggő meghibásodások garmada. Ide tartozik az összes tápegységgel kapcsolatos probléma, mint például: a legégett, túlfeszültséget kapott, az elöregedett, a kontakt hibás, az elromlott, elégtelen teljesítményű, stb. Szerencsés esetben ez a hiba cserével orvosolható, és viszonylag gyorsan és költséghatékony módon. Rosszabb esetben azonban a hibás egység tönkreteheti, a gépünk több alkatrészét is.
Sajnos nagyon sok esetben láttuk már, hogyan tette tönkre a meghibásodott tápegység a PC alaplapját, merevlemezét, memóriamodulját és drága videokártyáját, egyetlen bekapcsolással.
Ha nem biztos magában, hogy ki tudja cserélni a megfelelő teljesítményű és minőségű egységre, inkább hívja szervizünket, segítünk kiválasztani a megfelelőt, illetve be is építjük.


Vezető helyen végzett a meghibásodások rangsorában az adathordozókkal kapcsolatos gondok sora.
A számítógépek túlnyomó többségében winchestereket használnak az adatok és az operációs rendszer tárolására. Az ilyen merevlemezekben mozgó alkatrészek teszik a dolgukat, eléggé megbízhatóan. Ennek ellenére vagy éppen ezért szinte törvényszerű, hogy előbb vagy utóbb el fog romlani. Jó esetben erről előre figyelmeztetést kapunk, illetve gyanús előjeleket észlehetünk, de rossz esetben a meghibásodás váratlanul, minden előzmény nélkül, hirtelen következik majd be.

Amennyiben meghibásodásra gyanakszunk, haladéktalanul kezdjük meg a fontos adataink biztonságba helyezését. Ha a nagyon fontos fájljaink már nem elérhetőek, azonnal állítsuk le a rendszert, kacsoljunk ki mindent, és forduljunk szakemberhez. Még nincs minden veszve! Az adatmentést ne kíséreljük meg otthoni körülmények között, barkács eszközökkel. Ne kockázatassa, hogy helyrehozhatatlan károk keletkezzenek a merevlemezen és az adatmentés kétségessé váljon!

A korszerű SSD meghajtók még kritikusabbak a meghibásodás szempontjából. Hatalmas írás/olvasási sebességgel rendelkeznek, de ez kompromisszumokkal jár. Az SSD-k re írható adatmennyiség abszolút véges. Ez ezt jelenti, hogy nem írhatunk egy SSD-re, (végtelen mennyiségű) több ezer terrabájtot, csak a gyártó által megadott mennyiséget. Ha ezt elérte az SSD, mindenképpen javasolt a csere és a garancia is csak eddig a pillanatig tartott. Mivel ezek a hardverek nem tartalmaznak mozgó alkatrészeket, hangtalanok, akusztikus jeleni, nem lesznek a meghibásodásnak.

Tünetek:
– nem töltődik be a rendszer
– nem elérhetőek az adatok, fájlok
– a BIOS nem detektálja a merevlemezt
– kattogó hang vagy más akusztikus jelenség
– semmilyen életjelet nem ad

Dobogós helyen még a memória modulokkal összefüggő meghibásodások állnak

Tünetek:
– bekapcsoláskor a gép sípol
– indulás közben lefagy, nem indul
– kék képernyő
– működés közben kifagy, újraindul a gép

A memória modult megjavítani otthoni körülmények között nem igazán tanácsos. A gyártók a moduljaikra nagy általánosságban élettartam garanciát vállalnak, tehát érdemes visszavinni a vásárlás helyére, hátha garanciában kicserélik nekünk. Ezt a jellegű hibát orvosolni csak a modul vagy modulok cseréjével lehet.

A sort a melegedési (CPU hűtő), az alaplapi (elektronikai, vagy kontakt hiba) és a képi megjelenítéssel kapcsolatos (videokártyák/VGA hiba) problémák folytatják. Az ilyen meghibásodások kinyomozása már kicsit összetetteb, elképzelhető, hogy szervizbe kell szállítani a készüléket ilyen esetben.

Tünetek:
– nem lehet bekapcsolni
– bekapcsolás után rövid időn belül kikapcsol
– csak egyet sípol, vagy ütemesen sípol
– nem ad képet
– töredezett s kép, vagy villog a képernyő, stb.
– fagyás, kék halál

A fenti leírások és útmutatók csak tájékoztató jellegűek, támpontot, illetve segítséget szertnénk nyújtani egy esetleges probléma beazonosításához.
Lehetséges, hogy csak műszerrel, illetve a rendszerrel kompatibilis cserealkatrésszel lehet a hiba pontos helyét/okát kideríteni. Csak akkor lásson neki a javításnak, ha biztos magában! Megfelelő felkészültség, szerszám és eszközök nélkül ne kezdjen hozzá! Hívja kollégáinkat és akár házhoz is megyünk.